Ubud , 8/9 - 9/9 - 10/9

10 september 2010 - Denpasar, Indonesië

allrighty, we zijn er mee weg... op naar Ubud.  Dat is een klein stadje in het binnenland van bali, bekend om zn cultuur, tempels, schilderkunst, beeldhouwers, en balinese dansen.  Ook veel yoga- hippies en gezondheids gurus hier.  Ubud is ongeveer 100 km van Kuta, dus ik dacht daar wel op 1-2 uurtjes te geraken, maar heb er 3 uur over gedaan ! Het moeilijkste stuk was om weg te geraken uit de drukke hekseketel van het zuiden, my god.  Ben muug verkeerd gereden, en heb 10 keer in rondjes getoerd, voor dat ik eindelijk op de goede weg zat.  Eenmaal vertrokken was het wel de moeite waard.  Je ziet het landschap zienderogen veranderen, veel groen en bergen, mooie tradionele huisjes, mensen dragen hier nog authentieke kledij. Een lust voor het oog.

In Ubud zijn we 3 dagen gebleven. Wel even wennen hoor, van het drukke Kuta naar het rustige Ubud.. in Ubud gaan alle winkels en eettenten dicht rond 22-23 u ... in Kuta komt alles dan pas tot leven.  We hebben er twee keer mooi bijgestaan toen we kort voor 22.00 nog iets wouden gaan eten of drinken... sorry miss, we closed. ... wij : huh ?

We hadden een leuke guesthouse in een straat waarvan de weg onlangs heraangelegd was, en alle mensen die dat project gesteund hadden hebben hun naam in de betonplaten geschreven, supercool.  Vlak naast ons was een cafe waar traditionele dansen werden gehouden... de muziek kreeg ik er gratis bij op mijn kamer ( heel leuk, maar na drie dagen krijg je er wel genoeg van. no more djingel-djangel, please).

We hebben het Monkey Forest bezocht,een bos dat vol apen zit, ze lopen daar vrij rond en terroriseren de toeristen voor eten .  Je kan onmogelijk je gsm of camera uit je tas nemen of 20 priemende blikken richten zich op jou. Als ze denken dat je eten bij hebt vliegen ze op je af.  beetje intimiderend moet ik zeggen.  Degene die het aandurft een zak chips open te doen in het midden van monkey forest trakteer ik een pint.

Volgende dag gingen we een "mooie natuurwandeling" doen in de rijstvelden.  mooie natuur genoeg daar in Ubud, maar helaas overal vuil en afval :-(  echt jammer.  Je ziet een mooie waterval, en beneden drijft het vol afval!  Het tochtje naar de rijsvelden was anders wel interessant, door de kleine steegjes en boereweggetjes tot diep in een wir war van straatjes waar geen toerist ooit komt... mensen waren echt verbaasd ons daar te zien en komen direct vragen stellen, waar kom je van ? wat ga je doen ? in de rijstvelden wandelen ? wat is daar nu aan ?  grappig.

daarna naar Goa Gadja ... een heiligdom in de jungle dat uit de 11de eeuw dateert.  Er staat een tempel en een bron met heilig water, en een grot gewijd aan ganesha.  Vandaar de bijnaam "olifantengrot".  verder een mooie tuin en een prachtig stukje jungle .  We zijn er een stukje doorgewandeld, langs het riviertje.  Het had de afgelopen dagen geregend,  dus de grond was vettig en glad. een spannende onderneming.

Eerst kwamen we voorbij een corrupte tempelbewaker die dacht dat hij ons in het zak ging zetten.  Hello miss, pls pay a donation ... en dan laat hij een lijst zien met namen van mensen die al iets gegeven hadden... en wat gek, 4 verschillende namen uit 4 verschillende landen.. maar alle 4 hadden ze wel exact hetzelfde handschrift ? en ze hadden zogezegd ook hetzelfde bedrag (20 000 rupia) betaald.  Ik vond dat toch wel heel straf.  En gezien het een vrije donatie is heb ik 'm 500 rupia gegeven.  kon hij niet mee lachen.

Later die dag nog naar het huis van de kunstenaar Blanco gegaan,  een kast van een vila op een indrukwekkend landstuk met sprookjesachtige tuin dat zich boven Ubud uitstrekt... waauw.  Blanco was een spanjaard die zich in de jaren 20 in Ubud gevestigd heeft en daar zijn hele leven gewoond heeft. Hij maakte nogal extravagante schilderijen beinvloed door de Balinese kunst.  Een beetje de "salvador dali van Bali".  ik mocht geen fotos trekken daarbinnen, maar heb er natuurlijk toch stiekem een paar genomen.  enjoy.

Na drie dagen Ubud ben ik terug op mn stalen ros gekropen en naar de havenstad Padangbai gereden... ik had mij weer aan een hel van een rit verwacht, maar zo moeilijk als het de eerste keer ging , zo makkelijk ging het nu.  Direct de goede weg op, en op amper 2 uur later was ik al ter plekke.. lekker cruizen langs de kust . Ik ben zelfs nog voor Kim aangekomen die met de bus kwam.  In Padangbai heb ik de bike in een bewaakte parking achtergelaten, want we gaan de ferry op naar Lombok, het buureiland, en in Lombok is mijn bike niet verzekerd dus dat risico wou ik liever niet nemen.  Die ferry is een oude schrootbak die net niet zinkt, en die er 4-5 uur over doet om 25 km te varen.  Je betaalt daar 31 000 rupia voor,  dat is 2,5 euro.

1. Michèle:
    17 september 2010
    foto's volgen spoedig ! ... batterij van de camera was leeg :-(
  2. Tuur:
    19 september 2010
    goe bezig Micheleque,

aba kabar?

ik ben ook nog in Ubud geweest en heb daar ook die olifantentempel/grot gezien, echt ferm ..is inderdaad nog veel ongerepte natuur te zien..toevallig de balinese dans gezien met het verhaal met nen aap ofzo?
    in ieder geval nog veel avontuur plezier en super veel genieten!!!
    jiehaaaah!!

selamat tidur...
  3. Saartje wiebelstaartje:
    22 september 2010
    zalig he UBUD!! vond het ook geweldig! het is daar dat we heel local zijn gaan eten! Eline dacht nog mmm KROEPOEK - maar het was een gefrituurd varkensoor! daarnaast kreeg je alles, maar echt alles van het varken te eten, met rijst en heel pikante typische saus! serveren ze meestal wel bij de rijst!
    Ik lees dat je het naar je zin hebt daar! Vergeet Jimbaran bay niet he! en als je een leuke kerel ontmoet zeker met hem daar savonds gaan eten op het strand, en smiddags je eten in de vismarkt aan strand bestellen!
    Maarten is ook naar Indonesia, en binnenkort in bali, heb je email doorgegeven! heb je een verdere itinuary dat ik hem kan doorgeven?
    geniet ervan lieverd!! je mist hier weinig, buiten de fantastische feesjes ieder weekend! een goed bed, en nederlands praten!! ;-)
  4. Michèle:
    23 september 2010
    voila, fotos eindelijk opgeladen... tuur, nee heb geen dansende apen gezien. gij gaat da wel eens demonstreren als ik terug ben zeker, he :-)

saartje, Jimbaran staat op de to-do-list, evenals ; Klungkung, Sidemen, Mt Batur trecking, Amed (duiken), Air Sanis, Bedugul, Batu Karu, en Tanah Lot.

ik heb nog ongeveer 24 dagen en ga die onderverdelen in 12 dagen rondtrekken, en 12 dagen surfen .

groetjes,

mich x
  5. inge bos:
    23 september 2010
    Ola Michke,

Amaaii zalig, ge zijt het er goe van aant pakken!!!
    Wat een fantastische ervaringen, de max om even mee weg te dromen...
    Geniet van elke moment. Full power, no control!
    hiere niet veel bijzonderheden. Behalve dan Oyasin die elke dag weer opnieuw iets nieuw kan :)
    En dat er nen tunnel komt onder de ring en geen lange wapperbrug...

Enjoy the waves!!!

Thinkin' of you..;