Cusco (10 nov - 16 nov 2013)

10 november 2013 - Machu Picchu, Peru

Onze vlucht naar Cusco gaat bijna vertrekken.. en van Sonia nog steeds geen spoor. typisch.  Dit gaat nog spannend worden.  En dan, in de laatste 10 min boarding time, komt ze daar toch nog aangerend. vuur rode kop. helemaal buiten adem. en ontzettend stoked ... wij gaan naar Cusco !!!!!

Cusco is prachtig.  oude gebouwen. kleine straatjes met trappen en kasseien. Opvallend proper en goed onderhouden (ben ik hier nog steeds in Peru?).  Veel geuren en kleuren, en veel ambiance.

Onze guesthouse is een schitterend oud koloniaal huis, met houten vloeren en hoge plafonds, zware balkons en schattige authentieke meubels.  Het geheel is opgetrokken rond een centrale binnenplaats.super gezellig.  i love this place.

Het is voor ons beiden de laatste week van onze trip, en dan is tijd altijd krap. We proberen een goede planning te maken zodat we toch nog zo veel mogelijk kunnen zien van Cusco en The Sacred Valley, maar we beseffen dat we echt veeeeel te weinig tijd hebben. Er gaan dus keuzes gemaakt moeten worden... moeilijk hoor. Het vormen van een regering is er niets tegen. Na lang beraadslagen zijn we erdoor... eerst shoppen !!! :-)

Ik heb mij heel de reis al ingehouden, maar nu is het zover .. Cusco is shopping paradise en Sonia en ik zijn twee dezelfden op dat vlak... we kunnen geen winkeltje voorbij lopen of automatisch vertragen we, verstomt het gesprek en scannen we gevaarlijk het uitstalraam.  Eén bepaald item is genoeg om een onweerstaanbare koopdrang te triggeren en een splitt second later lopen onze voeten naar binnen.  Probeer daar maar eens iets aan te doen...

Om ons niet al té schuldig te voelen, besluiten we de dag nog af te sluiten met iets cultureels... de ruines van Sacaswayan liggen vlak naast Cusco, op de top van een berg.  Aan de inkom moet je een peperduur ticket kopen... sorry, maar wij hebben al ons geld net opgeshopt.  We sporen onze taxi chauffeur aan tot illegale absoluut niet toegelaten praktijken en laten ons ergens aan de achterkant van de ruines droppen zodat we zonder betalen kunnen binnensneaken.  We doorkruisen wat bosjes en een veld, en komen dan plotseling midden in de ruines uit.  zo, dat ging vlotjes.

Onze timing kon ook echt niet beter.  Net op tijd voor zonsondergang, prachtig, mystiek, tijdloos.  Het meeste volk is ook al weg, en wij kunnen nog even van echte rust en stilte genieten.  Wel één nadeel, we moeten door het donker de berg af wandelen naar de stad.  Maar uiteindelijk valt dat super goed mee.. nog geen 20 minuutjes later bereiken we de rand van de stad.  we zijn in het oude stadsgedeelte uitgekomen.  Hier geen grote winkels en imposante gebouwen, maar superkleine huisjes en mini-steegjes. Schattig en charmant.  Je ziet overal licht branden en mensen samen aan tafel zitten. Een èchte volkse buurt.

DE INKA JUNGLE TRAIL

Sonia en ik hebben een 4 daagse trip door de Sacred Valley geboekt, met als kers op de taart de ruines van Macchu Picchu.  Onze jungle trail bevat naast veel jungle, ook veel fun.

Dag 1 : Mountainbike en rafting.

thema van de dag : regen... :-(

Mountainbiken op spekgladde wegen, in de mist, met camions, auto's en steentjes... ni zo simpel !   Af en toe uitwijken voor éne die in de goot belandt, en bijna zelf onder nen auto gesukkeld.  Ik was blij dat ik het er heelhuids vanaf gebracht heb. Na de lunch was het rafting time... en dat viel super goed mee. En tof team en een rivier die helemaal opgezwollen stond van het regenseizoen dat net was aangebroken.  Yeah, plezier verzekerd !

Doodmoe en zeiknat wandelen (strompelen) we naar onze 'homestay' ergens in de bergen.  Een uurtje wandelen stijl bergop. warm, broeierig, muggen, afzien !  ik volg gewoon de voetafdrukken van de gids en probeer aan niks meer te denken.  In de pikkedonker komen we in een klein boerderijtje aan waar we hartelijk begroet worden door de familie. Super lieve mensen. We eten bij hen in de keuken, bord op onze schoot,  En daarna een frisse (ijskoud, maar zoooo zalig) douche en een zacht bed.  licht uit. Goodnight.

De volgende morgen zien we pas in wat voor een PRACHTIGE omgeving we terecht gekomen zijn. Onze homestay ligt midden op een steile bergflank en is omringd door woeste jungle. vanaf het terras/eetplaats/woonplaats/bamboepalen met stro erop kijk je recht de Secret Valley in.  Supermooi. Breakfast with a view !

dag 2 : Incatrail

thema van vandaag : ZON !  jeeeuj !!

Gelukkig want vandaag hebben we 7 uur hiken op het programma staan.  Dat had geen lachertje geweest in de regen.  We doorkruisen the Secret Valley over het originele Incatrail dat eeuwen geleden door de Inca's met de hand in de steile rotswanden werd uitgehouwen.  Onder ons niets dan jungle, boven ons een strakke blauwe hemel met stralende zon, en een occasionele condor die in de lucht cirkelt.

7 uur hiken viel eigenlijk reuze goed mee.  We eindigen onze tocht in de Hotsprings van Santa Theresa.  Zalig ... even al het vuil en zweet van ons afschrobben en dan de natuurlijke hot tubs in, afwisselend met een ijskoude verkwikkende douche onder de waterval.  Dit is het centrale aankomstpunt voor alle trekkings, en mondjesmaat komen de andere groepen aan.  We zien onze mountainbike en rafting vrienden terug, en leren nog een heleboel nieuwe mensen kennen.  Het wordt een gezellige boel hier, met een volle maan en lege pintjes.

Dag 3 : ziplinen door de canyon

thema van vandaag : kater.

Ai, die pintjes van gisteren dat waren er mss toch een paar te veel.  En guess what, nu gaan we ondersteboven en achterstevoren aan een kabel door de canyon glijden. Ja hoor.  Je moet kwaad met kwaad bestrijden. Tegen een duizelingwekkende vaart vlieg ik over boomtoppen, rotsen en beneden diep onder mij, de rivier. woohuuuuuuw !!!  De adrenaline doet z'n werk, en een uurtje later ben ik van mijn kater verlost.

In de namiddag hebben we nog een flinke wandeling voor de boeg.  We lopen naast de spoorweg naar Aquas Calientes.  Het laatste dorpje aan de voet van de Machu Picchu berg, en de uitvalsbasis voor iedereen die de ruines gaat bezoeken. Spoorwegen kunnen nogal saai en eentonig zijn... totdat er ineens onverwacht een trein aankomt !  We hadden hem niet horen aankomen door het water van de woeste waterval vlak ernaast, en konden nog nèt op tijd wegspringen.  Zo, dat scheelde geen haartje!

Eindelijk aangekomen in Aquas Calientes (levend en wel), slagen we nog wat proviand in en kruipen vroeg in onze nest... morgen moeten we er al om 4:00 uit om Machu Picchu te gaan bezoeken !

Dag 4 : Machu Picchu

thema van vandaag : trappen.

Zo'n stuk of 1.700 waren het er.  Maar het was dik de moeite waard ! De ruines van Machu Picchu zijn echt indrukwekkend.  Ze zijn overigens ook nog goed bewaard en geven een goed beeld van hoe het er vroeger uitgezien moet hebben. Ongelofelijk hoe de Inca's hier op deze plek een stad hebben kunnen bouwen. Straffe mannen.

Naast de 'usual' Machu Picchu hebben we ook nog de iets 'exclusievere' Huayna Picchu beklommen. Deze steile piek is 2700 meter hoog en geeft een prachtig uitzicht op de lager gelegen ruines van de stad.  Er mogen dagelijks maar 400 bezoekers op de Huayna Picchu, and we got in !! :-)  Het was een pittige klim, de trappen waren geen echte trappen meer, en op den duur klommen we gewoon nog van de ene rots op de andere.

Maar géén Peru zonder Machu Picchu.  Zonder deze laatste stop was de reis niet af geweest.  Dit prachtige land met zijn prachtige mensen heeft een speciaal plekje in m'n hart veroverd.  Hier moet ik absoluut nog eens terug komen. (shit, volgens mij heb ik zulke dingen al wel eerder gezegd..)  ;-)