Sukothai & Chiang Mai

26 oktober 2010 - Chiang Mai, Thailand

De volgende morgen stappen we half gekraakt van de bus om de tempel ruines van Sukothai te bezoeken...  een mooie hoop oude stenen :-)  Indrukwekkend dat wel, maar gezien de woelige nacht en het tekort aan slaap lopen we zo een beetje als zombies tussen de buddha beelden door.   Na een stevig middagmaal en wat rust, stappen we terug op de bus voor het tweede deel van het traject .. eindbestemming : Chiang Mai in het Noorden.  We vinden een superchille guesthouse in Chiang Mai, voor keiweinig geld, en blijven er een paar dagen.

Diezelfde avond nog gaan we naar een thai box fight kijken ... amaaai, ik ging er echt volledig in op!  hoe spannend is dat wel niet.  Voor ze beginnen vechten voeren beide tegenstanders een soort ritueel uit , echt knap om te zien, en de fight zelf wordt begeleid door een hypnotiserend thais muziekje, net een of ander slangenbezweer-deuntje.  Je ziet de boksers heen en weer wiegen op de muziek, elkaar nauwlettend in het oog houden, tot er een uithaalt.  Dan gaat het razendsnel en voor je het weet ligt er een op de grond.  We zagen een kerel volledig knock out gaan.  Die hebben ze afgevoerd.

Tussen de fights door kwamen de ladyboys van de 'Marina-bar" wat entertainement brengen.  Door belachelijke dansjes op te voeren en met elkaars bikinitopje aan de haal te gaan, bijvoorbeeld.  Sommige van hen zagen er echt wel ongelofelijk vrouwelijk uit.. ik kan me wel inbeelden dat sommige mannen zich al eens vergissen.  Zo ook onze mexicaanse roommate die ons de volgende morgen doodleuk kwam melden dat de meisjes van de Marina-bar helemaal geen meisjes waren.... nee, echt ?? hahaha.  En van een meisje van een andere bar leren we onze eerste thaise woordjes : 'na kje bin ta te' ... betekent : 'ugly old men'.

Verder hebben we ook een Thai Cooking class gevolgd... eerst naar de markt om meer te leren over de ingredienten en kruiden van de thaise keuken.  En daarna ieder achter zijn wok en koken maar. Marijke wou doen ALSOF ze aan de chilipasta ging likken, maar stak per ongeluk haar tong iets te ver uit. :-)) Ik heb kip met cashew noten gemaakt waar ik zelf compleet van onder de indruk was.. zo lekker! de kokos soep en de curry daarentegen trokken dan weer iets te veel op elkaar.. een overdosis kokosnoot.  Maar geen stress, we krijgen een kookboek mee naar huis dus ik kan nog eindeloos oefenen als ik terug in belgie ben.

S'avonds gaan we shoppen op de sunday market... een gigantische avondmarkt, waar alles tenminste niet zo belachelijk duur is als in bangkok.  Heb er een paar leuke souveniers op de kop getikt voor weinig geld.

de volgende dag zijn we naar een Elephant Training center gaan kijken ...ook weer georganiseerd en gepland by ourselve :-)  We worden er goed in.  wat je normaal 1000 bath bij een agent betaald, hebben wij nu voor 140 bath gefixt.  Enkel het inkomkaartje en een ticketje voor de bus hebben we betaald.  En we hebben dezelfde show te zien gekregen als een ander.

Eerst krijgen de olifanten een bad in de rivier.  ze gaan helemaal kopje onder... enkel hun slurf steekt nog boven water.  Daarna word getoond hoe de olifanten als werkdier gebruikt kunnen worden.  De brave dikhuiden  verslepen boomstammen alsof het niets is. Ze zijn echt heel netjes afgericht, en geven hun begeleider een 'voetje' om op hun rug te geraken.  Echt heel slimme en fijngevoelige beesten.

In de namiddag reizen we door naar Pai, een klein dorpje in de bergen... want we zitten ondertussen al een week in de stadslucht en het drukke verkeer en hebben dringend nood aan wat rust en groen rondom ons... dus nemen we de 3 uur durende kronkelende  bergweg met 726 bochten naar Pai.

1. Kiki:
    16 november 2010
    hey mich!

klinkt echt allemaal super hé... laat maar weten wanneer we eens van je thaise kookkunsten mogen komen proeven :-) mmmm, kijk er al naar uit ;-)

uw reisverslagen en ervaringen lezen als zoete broodjes! al gedacht aan een carrièrewending voor als ge terug zijt, iets in de journalistiek... Echt tof Mich! Ik bewonder u! Have fun and take care! (ik moet verplicht 10 dagen rusten van de gynaecoloog... ik zou teveel hooi op mijn vork nemen! pfff, hopelijk mag ik volgende week terug gaan werken en blijft dat kleine spook nog wat rustig zitten hihi...) dikke kus! Kim, Raf en lil'kim (lol hahaha)
  2. Michèle:
    16 november 2010
    kimmeke !!!! doe het maar rustig aan he, .. hoe lang nog trouwens ??

ja, journalistiek .. heb da ni voor niks gestudeerd he. Maar ik voel me eigenlijk ni echt geroepen om professioneel als journalist aan de slag te gaan, .. maar zo af en toe voor de fun eens in mn pen kruipen is anders wel leuk .

.. ben ondertussen al bezig aan het volgende hoofdstuk .. to be continued soon.

hou u goe x x x