Thailand - Bangkok

21 oktober 2010 - Bangkok, Thailand

Nieuw land - nieuw hoofdstuk

Net in Bangkok geland, en het is hier drukkend warm ! Ik ben hier als eerste aangekomen... morgen komt Marijke vanuit Vietnam overgevlogen, en overmorgen Jill en Nicky vanuit Belgie.  We gaan 3 weken door Thailand reizen... eerst Bangkok en het Noorden, en daarna naar het Zuiden.

Bangkok is overweldigend.  Het is even wennen, ik heb net 7 weken op een klein eiland gewoond en nu sta ik ineens midden in zo'n gigantische metropool.  Ik neem alvast een kijkje op Kao San road, de backpackers-straat van Bangkok, het bruist er van het leven.

Zodra we alle vier herenigd zijn kan de trip pas echt beginnen.  De eerste avond gaat het al goed los.. wie thailand zegt, zegt seks shows. en wij, nieuwsgierig als altijd, willen dat wel eens met eigen ogen gezien hebben.  We nemen een tuktuk naar de Patpong wijk, en belanden in een groezelige donkere bar ... ik had verwacht om daar enkel oude vieze mannen in het publiek te treffen, maar tot mijn verbazing zat er echt wat van alles binnen.  we waren zeker niet de enige vrouwen daar.  we veroveren een plaatsje vooraan, en kijken met opperste verbazing toe hoe die thaise hoertjes de gekste kunstjes uithalen met hun geslachtsdelen... kaarsjes uitblazen, een tekening maken, ballonnen kapot schieten .. tot zelfs een cola flesje openen (huh ???!) .

Toen de meisjes  ping pong balletjes begonnen te schieten hadden we al enigsinds spijt dat we zo dicht vanvoor zaten... ge wilt zo'n balleke toch echt niet tegen u krijgen, jakkie.  Op zich was het nog grappig de hele show en (op een paar genante scenes na) hebben we er wel goed mee kunnen lachen , maar ik bedacht me daarna dat ik door inkom te betalen wel de seks industrie gesteund heb, en dat de meeste meisjes daar echt niet voor hun plezier staan (de uitrukking op hun gezicht spreekt soms boekdelen).  Veel van hen zijn moeders die kinderen te onderhouden hebben.  Echt schrijnend als je op deze manier de kost moet verdienen.

De volgende dag smijten we ons in een cultuur bad en bezoeken de Koninklijke oude stad, een gigantisch tempelcomplex vol beelden en prachtige tempelgebouwen in felle kleuren en van boven tot onder bekleed met spiegeltjes en glitter .  we wanen ons in de Efteling.  En we hebben ze allemaal gezien, de klassiekers die in elke reisgids staan : de smaragden boedha (hij is heel klein in het echt!), de reclining boedha ( deze is dan weer heeel groot!) , enz...  Na een uur of 4 boedha's spotten krijgen we genoeg van deze overdaad aan kitch en goud en houden we het voor bekeken.

Ik loop al een tijdje te sukkelen met mijn wonde van het surfen en ga eens uittesten of de ziekenhuizen in Bangkok echt zo geweldig zijn als men wel zegt... en ja, ik krijg een uiterst competente dokter te spreken in een kraaknet ziekenhuis na minder dan 5 min wachten.  Ik krijg ook nog te horen dat mijn been er goed uit ziet en dat binnen 5 dagen de draadjes eruit mogen.  goed nieuws dus.

De volgende dag hebben we weer wat leuks op het programma staan... in de voormiddag bezoeken we een snake-farm... hier een collectie tropische slangen achter glas (gelukkig), gevolgd door een "snake handling" show .  My god, ze laten een giftige python  los om 'm daarna terug te vangen.   best indrukwekkend.  Het beestje zelf was pisnijdig dat zijn middagslaapje verstoord werd en ging recht in de aanval.  Handig en snel weet de snake handler de giftanden te ontwijken en pakt hij de slang bij zn nekvel.  Aan het eind van de show wordt er nog een tamme slang bovengehaald die ik even in mijn nek mocht leggen.  Voelt koud en glibberig aan. Gelukkig is dit geen giftig exemplaar.

Later brengen we een bezoekje aan het Jim Tomphson House.  J.T. is een amerikaanse spion die in Thailand ondergedoken is en er een prachtig Thais huis heeft gebouwd vol oosterse kunst... wat een droomhuis !! helemaal uit teakhout, met peperduur porselein uit china, oeroude budha beelden uit cambodja (80 v chr). ,  prachtige antieke meubels met overdadig houtsnijwerk, en een mooie exotische tuin.  Helaas zijn aan de meeste kunstwerken stukjes afgebroken.. en de thai geloven dat als iets kapot is gegaan, het ongeluk brengt als je het in huis houdt.  Daarom kreeg JT van iedereen kapotte budhabeelden en dergelijke, hij hield ze bij en geloofde niet in die nonsens... maar op een mooie dag is hij vermist geraakt tijdens een bezoek aan Maleisie en sindsdien heeft nooit iemand nog iets van hem gehoord. ... toeval of niet ?

Vlak bij het JT huis vind je de MBK shopping mall ... een gigantisch complex, zoiets als het wijnegem shopping center bij ons... maar waar bij ons eerder grote ketens zich in het shopping center vestigen, zijn dat in het MBK shopping center duizenden kleine winkeltjes... soms amper 2 vierkante meter groot, en ze zijn gerangschikt per categorie.. zo heb je een volledig verdiep met enkel electronica shops.  Daar vind je in elk winkeltje dezelfde cameras, telefoons en mp3 spelers.  Echt hallucinant !

En het bovenste verdiep, genaamd "food lane", spreekt voor zich ... een volledig verdiep vol met restaurants, MC Donalds, pizzahut, sushi bar, en alles wat je je maar kan inbeelden.  Ik stap met Marijke het 'all you can eat sushi buffet' binnen en leer daar hoe oneindig groot de maag van Marijke is.  We hebben een uur de tijd om ongelimmiteerd alles naar binnen te spelen wat er op de transportband voorbij onze hongerige ogen rolt.... Na 20 min. geef ik het al op , maar Marijke gaat nog effe door... en 40 min later, na 4 ijsjes en daarna terug een hoofdgerrecht, houdt ook zij het voor bekeken.  Wij onze buikjes goed vol ... de sushi bar bijna failliet.

S'avonds verlaten we bangkok en nemen de nachtbus naar Sukothai.. een historische site waar de koninklijke oude stad zich bevindt... ongeveer 700 km naar het noorden toe.   We hadden al hier en daar eens ons licht opgestoken in een van de vele reisagentschapjes in Kao San road... maar we vonden dat we deze trip wel evengoed zelf kunnen organiseren zonder daarvoor commisie te moeten afstaan aan een tussenpersoon.  Dus, wij rechtstreeks de taxi naar de Northern Bus Terminal gepakt, om daar gewoon op de bus naar sukothai te stappen zonder 1 cent te veel te betalen.

Maar bleek dat we de meest ongelukkige dag van het jaar uitgekozen hadden.  Het begin van een verlengd weekend en alle Thai die in Bankok werken willen de  bus op om de feestdagen bij hun familie elders in thailand door te brengen. Daar aangekomen weten we niet wat we zien.. een gigantisch busstation , zeker 3 keer zo groot als het centraal station in antwerpen , dat zwart zag van het volk!  een gigantische thaise mierennest. vreselijk !

Tientallen lokettjes van allerlei verschillende busmaatschappijen, die een voor een hun plakaatje  'sold out' bovenhalen.  Totaal overrompeld door dit schouwspel staan we daar.. de moed zakt ons in de schoenen.  Totdat Jill iemand van de helpdesk aanspreekt,  een Thaise vrouw met ballen aan haar lijf die zwaaiend met haar batch de ellenlange rijen voorsteekt en ons op de valreep nog 4 tickets voor de nachtbus naar Sukothai weet te bezorgen.  we zijn gerred.

we begeven ons door de enorme mensenmassa naar het juiste platform, en ik zweer het , ik heb nog nooit zo veel mensen op 1 plek gezien.  Niemand kon nog een stap voor of achteruit... en overal thaise medewerkers die door de microfoon zitten te roepen welke bussen er gaan vertrekken van welk platform,  een vreselijk gekakel waar je echt niets van verstaat.  En wij stonden daar echt als enige buitenlanders tussen.  Hilarisch.  We krijgen met vier de slappe lach.  Tegen half 3 snachts zaten we dan eindelijk op onze bus. wat een belevenis.