van 6 m diep .. naar 2300m hoog

30 augustus 2010 - Brussels, België

hey !

er is weer een week voorbij , dus heb heel wat te schrijven ...

maandag avond was afscheidsfeesje voor Timo, .. geen crowdy bar of club maar een BBQ'ke onder vrienden op een prachtig stukje afgelegen strand onder de volle maan. .. vuurtje, vleesje, drankje, digeridoo en djembe... heerlijk.

de volgende dag eindelijk gaan duiken.  heb geen volledige cursus gevold, maar enkel een "discover scuba dive', dat is een initiatieduik van 6 m diep van Padi.  Komt er eigenlijk op neer dat ik de voornaamste uitleg krijg over de basisregels, uitrusting en onderwater-gebaren-taal ... en daarna met begeleider (nathalie uiteraard) het water in.  Nath stuurt en regelt alles, ik moet eigenlijk gewoon genieten van de prachtige onderwaterwereld en af en toe niet vergeten te trappelen en ademen.  was echt mooi.

Dan s avonds de tegenovergestelde richting uit.. van 6 m diep naar 2300m hoog. In de bergen, daar voel ik mij thuis.  Ben met Zack, grappige Canadees van in het camp, om 23.00 naar Mount Sinai getrokken om daar s nachts naar de top te klimmen, en dan smorgens te kunnen genieten van de zonsopgang .  Mount Sinai is de berg waar Mozes zn stenen tafels heeft gaan halen. en daarna zag hij een stuik in de fik schieten.  Reden genoeg om er een bedevaart oord van te maken volgens sommigen en het resultaat is dus dat elke nacht honderden toeristen die tocht naar boven maken.

Maar believe me, t'is ni van de poes. om 02.00 stonden we aan de voet van de berg .. om 04.30 boven op de top... 2,5 uur hiken valt op zich nog mee maar het laatste deel was geen wandelpad meer maar een klimtocht van de ene steen naar de andere. Overal langs de weg bedouinen die kamelen willen aansmeren ; "hello, miss .. want camel ? camel ? you need camel ?  camel? camel ? blanket ? matress ? water ? thea ? wanna buy stones ? "  Pls shut the fuck up, ik wil geen kameel en geen deken of matraske en ik kan geen stenen meer zien.  een fris pintje zou ik anders wel willen .

Eens boven heb ik echt wel de allermooiste zonsopgang ooit gezien. prachtig.   Toen zag ik ineens in wat voor een woest landschap ik mij bevond.. en hoeveel honderden mensen hier rondom mij waren.

ik dacht dat het zwaarste dan wel achter de rug ging zijn, maar de tocht naar beneden was veradelijk.  Eens dat die zon op is, begint die namelijk hard te branden. je zit daar ook wel midden in de woestijn, he.  De beelden van de kinderen langs de weg bleven wel hangen.  gekleed in lompen, onverzorgd, haren in de knoop, ze kwamen bedelen voor geld en eten.   arme dutskes, zouden ze ooit naar school gaan ? wat voor een toekomst bied een klein bedouinen dorpje in de the middle of nowhere in de bergen ? wat als ze later ooit in cairo belanden , zonder opleiding, totaal onvoorbereid op het stadsleven ... het is survival of the fittest.

en over Cairo gesproken ... dat is de volgende halte.    Tegen 12.00 s middags was ik terug thuis in het camp ... tegen 22.00 zat ik met Nath op de nachtbus naar Cairo.  OK, zo'n nachtbus ... een avontuur op zich, kan het u verzekeren.  Het zijn om te beginnen oude afgedankte bussen van bij ons, met een moteur die meer lawaai maakt dan een vliegmachien, en met een chauffeur die al zig zaggend tussen de autos brommers en kamelen volle gas naar cairo sjeest.  Het had iets weg van Paris-Dakar.  Ik was in ieder geval blij dat we vanachter zaten om in geval van een accident niet als levende buffer te dienen.

S' morgens tegen een uur of 5 was het van jan.  ik voelde de bus bruut remmen, luid claxoneren, en dan al zigzaggend doorsjeesen zoals gewoonlijk , en toen ik uit het raam keek zag ik achter ons in het midden van de snelweg een auto compleet pert totale ... de bestuurder zat verdwaasd aan de kant van de weg, gehavend en bebloed.  En er stond ongeveer 30 man rondom hem en het wrak te koekeloeren.. die mensen stonden wel midden op de autosnelweg.  Ambulance en politie niet te zien.  zo gaat dat hier dus in egypte.

... volgende hoofdstukje over Cairo volgt spoedig ...

grtjs, Mich x

1. Saartje wiebelstaartje:
    30 augustus 2010
    ik wil ook!!! :-) Volgens FB zit je nu in Bangkok?! Totally different he!! xx
    Hier alles ok! Fool Moon was wederom een heerlijk feestje!!! Iedereen was er en meer uiteraard, behalve micheleke stuyts!
    Waarom heb je niet meteen je padi gehaald? Geen tijd?
    In vietnam is het het goedkooopst (Nha Trang) mocht je daar geraken!
    Veel plezier verder lieverd! xxx
  2. Michèle:
    31 augustus 2010
    amai schat da kan al tellen wat ge hebt
    meegemaakt, kzie het zo voor mn ogen
    allemaal gebeuren !
    op naar het tweede deel van de reis:
    in the land of " the king and I "
    good luck !

big hug dad
  3. Michèle:
    31 augustus 2010
    ja,spijtig dat ik er ni was he !... en duikbrevet, indd te weinig tijd .. had er wa vroeger aan moeten beginnen, en met die berg te beklimmen mag je ook 24 uur niet gedoken hebben, is slecht voor de oren. daarmee had ik dan te weinig tijd

ja, ik zat gisteren in Bangkok en vandaag in Bali... en ik loop wat achter met de blog (nu al) ... maar heb zo veel te zien en doen, en internet gaat dikwijls zooooooo traag, vooral fotos uploaden

maar zal zsm volgende update posten... en nog wat meer fotos want heb er keiveel (van Cairo alleen al 300!) hopelijk morgen

love you , chickas x
  4. Jill:
    Hela Michele,

Super toffe verhalen. Leuk om het te kunnen volgen op je blog. Ik kijk er zo naar uit om naar Thailand te gaan en samen een kei leuke reis te beleven. Doe de groeten aan de Greg als je hem in Bali tegenkomt ;-) Goed surfen en geniet ervan.
  5. Tim:
    9 september 2010
    goe bezig !
    enjoy life

liefs,

Timo xx
    (en pakt ma wa surf - & kitefotokes vr mij eh ;)