PERU 2013 - Lima

27 september 2013 - Lima, Peru

Onlangs vroeg iemand het adres van mijn reisblog.. hmm, juist ja. ik had ooit een blog. Die is een beetje verwaarloosd de laatste jaren.  Denk dat ik ergens tot halverwege India ben geraakt, en het dan heb opgegeven. Maar gezien ik nu net naar Peru ben vertrokken, wordt het mss wel eens tijd om terug in te loggen en te beginnen schrijven...so,  here we go !  ;-)

"klik-klik, tuuuuuuuut".  oeps, shit ..ik had het geluid van mijn camera moeten afzetten!  een vieze blik van de stewardes.  we zijn aan het landen in lima, en er was al zeker drie keer uitdrukkelijk gevraagd om alle electronische apparaten uit te
schakelen.  Maar het uitzicht vanuit mijn vliegtuigraampje is ècht te graaf. een prachtig berglandschap met woeste toppen die boven de mist uitsteken, spiegelgladde bergmeren, kronkelende rivieren, uitgestrekte jungle en een eindeloze kustlijn met eindeloze golven.  Geen woorden kunnen beschrijven wat ik hier nu zie, en geen foto kan de schoonheid ervan op beeld vastleggen. maar bon, moest het toch ff proberen.

Na 18 uur vliegen, eerst 18 uur slapen.  Een mens moet in evenwicht zijn, toch ?
Eerste indruk van Lima, een moderne stad met moderne mensen.  Propere straten, met opstapjes voor rolstoelgebruikers, een tip top metro-systeem, Vuilnisbakken op de hoek van elke straat (eentje voor papier, eentje voor plastiek en eentje voor
de rest... all good things are three). Ik zie knappe staaltjes street art, tieners met longboards en i-phones, zakenmensen in dure wagens, bekende europese winkelketens (met bekende europese prijzen).  Lima is hot.

Maar hoe verder je van het centrum wegrijdt, hoe meer dat het uitzicht veranderd. Eindeloze favela's strekken zich uit rondom de stad, en de taxi driver zegt dat ik mijn deur hier maar beter op slot doe. Er wonen 8 miljoen mensen in Lima, en die hebben het helaas niet allemaal even goed getroffen.

Dag 2 in Lima.  opdracht van vandaag : bustickets kopen.  3 verschillende tickets van 3 verschillende maatschappijen op 3 verschillende adressen.  tot mijn beschikking : een niet al te gedetailleerd mapje van Lima, een abbonnement op de metro, een zeer beperkte spaanse vocabulaire, en een flinke dosis motivatie.  CHALLENGE ACCEPTED ! Een paar uur later heb ik al mijn tickets op zak.

Tussendoor ook nog even wat cultuur opsnuiven.  Niet erg moeilijk hier in Lima, je vindt hier kerken, kloosters en musea op de hoek van elke straat.  Ik kies voor de Cathedral, en het klooster van de Fransicanen incl. catacombes.  Holly shit.
Het afgelopen uur ben ik even ge-teleporteerd naar de 15de-16de-17de eeuw en de griezel en gruwel van die tijd. Kerkhoven bestonden toen nog niet, en de doden werden gewoon in de grafkelders onder de kerk opgeborgen. naar schatting liggen er zo'n 25000 skelletten, en ja .. de botten liggen er nog, open en bloot. Het was de monniken hun job om de lijken te regelmatig te verplaatsen om zo plaats te maken voor nieuwe doden. dag in dag uit. in benauwde kleine gangetjes vol rottend vlees.
Terwijl een meter boven hun hoofd de mis gehouden werd. Djeezes, dat moet daar een pak gestonken hebben..

Fransiscus van Assisi liet een indrukwekkende kerk & klooster bouwen volgepropt met goud, schatten en rijkdom uit europa. Denk aan overdadig bladgoud, zilveren kandelaars, duur italiaans marmer, handgeschilderde spaanse tegels, een collectie schilderijen uit de school van Rubens die de eetzaal sieren, waardevolle fresco's in de gangen van de binnekoer, prachtige mozaikvloeren, en een indrukwekkende middeleeuwse bibliotheek met 25 000, door de monikken handgeschreven, oude manuscripten. Hier zit voor een fortuin aan kunst binnen.

Al dit moois werd geschonken door 'gulle weldoeners' die zich op deze manier hun gemoedsrust en een plekje in de hemel wilden afkopen.  In de volgende kamer een schilderij van Fransiscus hemzelve met een funky middeleeuws prikkeldraad-truitje en een paardenzweep waarmee hij zichzelf verrot slaagt.  zelfkastrijding blijkt erg in te zijn in de middeleeuwen.  Zeker bij de rijke adel die bij het zien van zo'n prent snel nog een paar gouden kroonlusters schenkt.  Laat die zot zich maar toetakelen.
Hij mag in onze plaats boete doen, wij zullen wel doneren. nog een setje juwelen met edelstenen erbij, en we krijgen zeker onze eigen grafkelder onder de heilige basiliek. Hoe groffer het er aan toe ging bij de monnikken, hoe meer geld er binnenkwam.

Maar gelukkig heeft Lima wel meer te bieden dan duistere grafkelders en gestoorde monniken.

Dag 3 in Lima  :  TIME TO SURF !!
ik wandel mijn straat uit, daal de trappen langs de klif af en sta direct op de surfspot. Een keienstrand met een stuk of 10 tentjes waar je surfplanken en lesgevers kan vinden.. en erg cleane golven die echt smooth komen binnenrollen. nice !  ik duik het water in en bij de eerste golf die over mijn kop slaagt, AMAI !! is dat effe schrikken ! het water is hier koud ! en met koud bedoel ik echt wel KOUD.  b-b-brainfreezzzzzzzz. Ondanks de stille-zuidpool-temperatuur wordt het toch een leuke sessie, .. die s'avonds afgesloten werd met een al even leuke party.

me gusta Lima ;-)

1. Irith:
    27 september 2013
    Zalig!!! Wat heb ik uw verhalen gemist zene. Geniet ervan en schrijven hé!
  2. Kimmeke:
    27 september 2013
    Amai, de max!!! Echt zo jaloers!!! Ben er hier al volop mee aan vant genieten!!! Have lots of fun daar waar ik geen seconde aan twijfel! En laat regelmatig is iets van je horen zo we een beetje mee kunnen genieten hé! ;)

xxx
  3. Karlien:
    27 september 2013
    hell yeah , i am the instigator :)
  4. Paps:
    29 september 2013
    Amai schat twas weer lachen geblazen zene!
    Ge moet toch echt iets gaan doen met dat schrijverstalent van je!
    Echt grappig,kzit al te wachten opt volgende! X big hug