Palenque, Mexico 11-12 mei 2017

11 mei 2017 - Palenque, Mexico

Hoe meer we Palenque naderen, hoe warmer het wordt. We hebben de kust nu al lang achter ons gelaten en rijden dieper het binnenland in. We hebben het gevoel dat de temperatuur stijgt met elke kilometer die we afleggen. Palenque ligt midden in de jungle met een luchtvochtigheid van bijna 80%. Het stadje heeft niet echt veel te bieden, maar de nabijgelegen Maya ruines zijn heel bekend. Ze liggen op zo'n 8km buiten de stad in een National Park. We rijden direct daarheen en overnachten op een franse camping op wandelafstand van de ruines.

Het is hier echt ontzettend drukkend en laf. Zweetdruppels lopen constant van je gezicht. Of je nu beweegt of niet, je blijft maar transpireren. Een frisse t-shirt is binnen de 10 minuten nat, en als je een douche genomen hebt duurt het een eeuwigheid om je af te drogen. My god, dat mensen hier echt permanent kunnen wonen en werken in zo'n klimaat, ik zou het echt niet aankunnen. We letten er extra goed op om geen deuren of ramen van de bus open te laten staan want Palenque staat bekend voor scorpioenen. Gelukkig krijgen we er geen te zien.

De ruines van Palenque zijn buitengewoon. Midden in de dichtbegroeide jungle liggen tientallen oude tempels verspreid waar je vrij in en uit en overheen kan lopen. Sommigen liggen op heuvels of open plekken, anderen echt midden in het dichtbegroeide regenwoud met lianen en eeuwenoude bomen. Je kan de steile trappen van de 'Templo de la Cruz' beklimmen en zo van een prachtig uitzicht over het hele complex genieten. Overal hoor je brulapen en zie je tropische vogels rondvliegen. Echt een heel mystieke speciale plek.

In Palenque hebben we ook de intrede van het regenseizoen meegemaakt. Het is nu ongeveer half mei, en dat betekent dagelijkse warmte-onweders en tropische regenbuien. Tegen de avond kan je de electriciteit in de lucht gewoon voelen. Niet veel later begint het dan te bliksemen en te donderen, en binnen de kortste keren gaan de hemelsluizen open. Er valt dan in een uur tijd ongeveer zo veel water als er bij ons gemiddeld in 1 dag valt. Je kan maar beter zorgen dat je dan ergens binnen bent.

We zijn maar twee dagen in Palenque gebleven, de natuur is hier prachtig maar we kunnen het klimaat gewoon echt niet aan. Onze volgende bestemming wordt San Cristobal de las Casas, een stad midden in de Highlands van Chiapas, op zo'n 2500m hoogte, waar het lekker koel is. Het is een lange rit en onderweg passeer je verschillende mooie watervallen. We besluiten om het in 2 dagen te doen zodat we ons niet hoeven te haasten en geregeld een stop kunnen maken voor een frisse duik te nemen.