INDIA - Delhi

11 oktober 2011 - Delhi, India

11 oktober 2011, veel te vroeg s'morgens.  het alarm van mijn gsm maakt genadeloos een einde aan mijn veel te korte slaap.  Effe denken, .. ja, just !  ik vertrek vandaan naar India ! :-))  7 weken samen met Nathalie door Rajastan, Goa en Kerala reizen.   Na een zomer hard werken en sparen, is het eindelijk terug tijd om te gaan reizen !

Om 7.00 afgesproken met Nathje aan Antwerpen Centraal. Madame natuurlijk nergens te bespeuren... die zullen we dan maar effe uit haar bed bellen zeker ?  Op de luchthaven minder goed nieuws, onze eerste vlucht heeft 1 uur vertraging, waardoor we onze aansluiting naar Delhi missen, en we worden op een andere vlucht gezet die pas s'avonds vertrekt. Ondertussen zijn we dan al bijna 12 uur onderweg, en nog niet eens verder dan Duitsland geraakt, prachtig.

Uiteindelijk stappen we dan om 19.00 eindelijk op de vlieger naar Delhi, en komen we in de vroege morgend aan.  wat een vermoeiende trip.  Gelukkig staat Manjeet klaar voor ons aan de luchthaven.  1000 maal dank dat deze superchille kerel ons komt halen , want helemaal brak van zo'n lange reis hebben wij niet veel geduld met opdringerige tuktuk drivers en onbetrouwbare hoteleigenaars.

Mijn eerste indruk van Delhi (en India in't algemeen) ... een pak minder erg dan verwacht.  Ik heb mij mss wel een beetje laten afschrikken door de wilde verhalen in de trend van 'India, bereid je maar al voor op de shock van je leven',  Het is hier op het eerste zicht niet veel erger dan in Bangkok of Saigon, even groot, druk, vuil en hectisch. In mijn ogen geen hysterische waanzin, maar een goed georganiseerde chaos die bij een aziatische grootstad past. Je went er uiteindelijk ook wel aan :-)

We wandelen door de trotterswijk 'Pahar Ganj', op dit moment van de dag is er nog niet veel open, maar het getoeter en gesnor van tuk tuks en motorbikes houdt nooit op.  We dwalen een beetje af van de hoofdweg en belanden in de achtersteegjes van Delhi.  Hier een heel ander zicht dan de neon lichtreclames en flitsende lichtjes van Pahar Ganj.  Kleine kronkelende steegjes, open riolen, keine huisjes zonder ramen en deuren.  de straten liggen vol afval, en de kinderen spelen erin.  groezelig, schammel en schraal.  Maar ook tegelijkertijd ook rustig en aangenaam, een echte 'volksbuurt'.  En de kids vonden het geweldig dat wij er een toertje door kwamen maken.

S'avonds neemt Manjeet ons mee naar een dansvoorstelling in een klein theatertje in Old Delhi.  Een verrassend aanbod van dans uit alle hoeken van de wereld ; bharat nayam en krijgsdans uit India, de zingende zussen uit Japan (ooh, superschattig), een folk dansgroep uit Rusland en een fire juggler uit Argentinie.  Heel afwisselend. Na de show krijgen we een gratis maaltijd, en een gratis meditatie-momentje.  Shanti shanti... We sluiten onze eerste avond af op een super chill rooftop restaurant in Pahar Ganj, met een lekkere chai.

Tweede dag in Delhi, een lassi for breakfast op het hoekje van de straat.  mijn ogen zijn nog niet goed open maar het duurt niet lang of ik zie al direct een van de gruwelen van India.  Een moeder zeult rond met haar kind van een jaar of 4 op de arm. Het kleine meisje heeft een zwaar verbrande arm, de vellen hangen eraf, zwartgeblakerd en rauw.  echt vreselijk om te zien... zeker s'morgens op je nuchtere maag.

Het is vooral ook shokerend om te zien dat de moeder niet op de eerste plaats begaan is met het welzijn van haar kind, maar wel met de roepies die ze van de toeristen probeert los te krijgen.  En het arme kind op haar heup komt goed van pas om de toeristen dieper in hun portemonee te laten tasten. Echt walgelijk.  En dan blijft nog maar de vraag hoe dat armpje zo verbrand is geraakt..

We blijven uiteindelijk maar 2 dagen in Delhi, en dat is eigenlijkwel lang genoeg ook. De stad is vrij hectisch. Next stop : Agra...

1. Michèle:
    3 november 2011
    helaas nog geen foto's ... we hebben wel al massa's super grave foto's gepakt, maar die op het kaartje van Nathalie kunnen we niet openen, en nu vertrouwen we het niet meer om onze camera nog op die dodgy computers hier aan te sluiten ...

voorlopig dus enkel tekst, zonder beeld.. totdat ik ergens een deftige laptop van iemand kan gebruiken.

gtjs,
    Mich x