Valladolid, Mexico 28 - 30 april 2017

29 april 2017 - Valladolid, Mexico

Valladolid is kleurrijke huizen, historische gebouwen, oude kerken en groene plaza's waar mensen samenkomen om met de familie te picknicken, drinken, lachen en dansen. De kasseien wegen geven het een beetje een middeleeuws sfeertje, en de mensen zijn aangenaam en vriendelijk. Het is ook de plek om souveniers in te slaan, want de marktjes zijn hier goedkoop en bieden een ruim aanbod aan artisanale producten : koffie uit de regio, textiel, handgemaakt houten speelgoed, en mexican folk art (de typisch mexicaanse handgemaakte beeldjes met doodskoppen en skeletten). Wat opvalt is dat bijna alle vrouwen hier in de traditionele klederdracht gekleed gaan : witte lange rokken en hemdjes met overdadige bloemen motieven.

Midden in de stad ligt een camping waar we ons stationneren, een groot landgoed met een imposante toegangspoort leidt naar een oude hacienda met een grote tuin. De eigenaar is een jonge gast die het van z'n ouders geerfd heeft en is beetje bij beetje alles aan het opknappen. Hij is ook imker en je kan rechtstreeks bij hem honing kopen. Het is een oase van groen en rust midden in de stad. We kunnen zelfs een paar fietsen van hem lenen om de stad te gaan verkennen.

Op aanraden van onze gastheer zijn we naar het Convento de San Bernardino gaan kijken, een oud klooster dat er eerder uitziet als een fort en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Valladolid. Elke avond worden er projecties op de buitenmuur van het fort getoond die de geschiedenis van de stad vertolken. Een klank en licht show die gratis is voor iedereen. Heel origineel en leuk, en handig dat ze het eerst in het spaans en daarna nog eens in het engels laten afspelen. Een goede test voor ons Spaans. :-)