El Chiflon, Mexico + grensovergang Guatemala 26-27 mei 2017

26 mei 2017 - El Chiflon, Mexico

Op onze laatste tocht door Mexico proberen we nog zo veel mogelijk moois mee te pikken. Zoals de waterval van El Chiflón, die op een uurtje of twee van de grens met Guatemala ligt. Een hobbelige, met putten bezaaide weg voert ons door kleine dorpjes en prachtige landschappen. Onze Combi doet het prima en we schieten goed op.

El Chiflón is een gigantische waterval die door verschillende kristalblauwe bekkens naar beneden stroomt. De hoger gelegen delen zijn te wild om in te kunnen zwemmen, maar wat meer beneden waar het water de meeste kracht verloren heeft vind je uitnodigende poeltjes om een frisse duik in te nemen. Het is hier super warm, en in de auto was het kleverig en benauwd, dus dit frisse bergwater is echt precies wat we nodig hadden. Met een aanloopje duiken we er in.

Het water is zuiver en kraakhelder, en heeft een felle lichtblauwe kleur. Het doet denken aan de caraibische stranden van Cuba, maar dan met zoet water. Echt heel appart. Na een uurtje lekker afkoelen moeten we helaas al gaan. We zouden hier liever gewoon de rest van de dag in het frisse water blijven liggen, maar we moeten nog voor het donker een slaapplaats vinden voor de grens. Het plan is om dan morgenvroeg als eerste de grens over te steken, dan is er het minste volk.

We vinden een tankstation op nog geen 8km van de grens, s'nachts bewaakt door een opzichter, met een 24hr shop met WC en overnachten is gratis.  De ideale overnachtingsplek. S'avonds nog een beetje researchen welke documenten we allemaal nodig hebben, want wie met eigen voertuig reist moet altijd een hele stapel papierwerk kunnen voorleggen. We zijn best wel een beetje zenuwachtig omdat het de eerste keer is dat we met onze bus over de grens gaan, en we al wel vaker wilde verhalen hebben gehoord van reizigers die afgezet worden en dikke boetes of smeergeld moeten betalen om toch nog binnen te geraken. fingers crossed tomorrow.

S'morgens 7.00u, al vroeg op pad. In de verte zien we de massieve bergpieken van Guatemala al opdoemen. Nu gaat het spannend worden... Maar uiteindelijk ging het als een fluitje van een cent. We waren de eerste en werden direct bediend. De douane agenten waren heel sympathiek en behulpzaam, en hebben geen lastige vragen gesteld of moeilijk gedaan over het één of ander. Voor we het wisten waren we uitgestempeld uit Mexico en amper een half uurtje later ingestempeld in Guatemala. De vlotste grensovergang ooit.

Dat Guatemala iets minder welvarend is dan Mexico merken we alvast direct aan de staat van de weg. Het is echt een aaneenschakeling van gaten en putten en we moeten al zigzaggend de beste lijn zoeken. Zo rijden we 4 uur lang tot in Quetzaltenango, onze eerste bestemming in Guatemala. Een vermoeiende rit.

1. Paps:
    28 juni 2017
    Fantastisch schat je verhaal;
    Wees aub voorzichtig in Guatemala hé!?