Baños, Ecuador. 5-17 december 2016

5 december 2016 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Baños de Aqua Santa, kortweg Baños, is weer zo'n plek waar je als backpacker niet aan voorbij kan. Een bergstadje op 1800m, niet te groot niet te klein, aan de voet van de nog zeer actieve Tungurahua vulkaan die in 2010 de laatste keer uitgebarst is. De weide omgeving van Baños biedt een prachtige natuur, weelderig regenwoud, veel vogels en dieren (en kolibries, ooh schattig !!!!) , warmwaterbronnen, watervallen, steile valeien waar je kan ziplinen, rivieren voor rafting en canyoning, mountainbiking, klimmen, je kan hier oneindig veel dingen doen. Baños is het mekka van de outdoor sports.... en wij twee liggen ziek in bed van ons laatste klimavontuur in Cuenca. BUMMER.

Echt een dikke tegenvaller. Wat begon met een verkoudheid sloeg over in een gemene sinusitis onsteking. Iets wat me al 20 jaar te pas en te onpas treitert. Sinusitis is geen pretje en het duurt minstens een week eer je er terug bovenop bent. Gelukkig hadden we een goede hostel waar het snachts (redelijk) stil was, zodat we rustig konden uitzieken. En een super lekker en goeikoop restaurant vlak tegen over onze deur, dus ver moesten we niet lopen.

Na een week van eten-slapen-afzien-sterven waren we er eindelijk weer bovenop. Tijd om onze schade in te halen ! Twee mountainbikes gehuurd en de 'Ruta de Cascadas' gedaan, een downhill ride langs vershillende watervallen, de laatste 'El Pailón del Diablo (de ketel van de duivel) is een 30m hoge woeste waterval . De kracht waarmee het water zich naar beneden stort is ronduit indrukwekkend.

Nog meer waterpret toen we de volgende dag zijn gaan canyoning. Nota aan ouders : canyoning is de loop van een rivier volgen door kloven, watervallen en bergspleten door middel van lopen, klimmen, zwemmen, springen en abseilen. Geen stress, we dragen een helmke ;-) Na een half uurtje uitleg over veiligheid en techniek, gingen we aan de slag met een pittige eerste sprongetje van een meter of 4. So far so good. Even verderop lag de volgende al te wachten, en dit was meteen de hoogste sprong van het hele parcour.. 7 meter. Deze was toch wel even slikken, omdat het HOOG was en omdat de pool onderin ook best wel wild was.

Amper bekomen van de vorige vrije val en verder gaat het met knikkende knietjes over de glibberige rotsen.. tot we aan een punt komen waar alleen maar afgrond te zien is. De gidsen spannen een koord om van de ene kant van de canyon naar de andere te abseilen... ik dacht ik kijk eerst wel effe hoe de rest dat doet, maar nee hoor, ik werd er als eerste aan gehangen en voor ik het wist vloog ik door de canyon. Na 3 uur klimmen, ploeteren, plonsen , af en toe eens verzuipen, en vooral veel lachen en gieren kwamen we aan ons eindpunt. Het was een super toffe ervaring met een super toffe groep.

Baños zou Baños niet zijn moesten we niet naar de warmwaterbronnen zijn geweest. Door de actieve vulkaan zo vlak bij zijn er verschillen warmwaterbronnen .. meestal is het een vierkante cementen bak met water tot aan je midden die bomvol volk zit. Een mega-plonsbad eigenlijk. We kregen een tip om de 'openbare' warmwaterbronnen links te laten liggen en een taxi te nemen naar het exclusieve 'Luna Runtun hotel' dat zijn eigen warmwaterbron heeft .. hoog op de top van de berg. De inkomprijs was wel even slikken, maar het was het geld waard. S'avonds laat met volle maan in de stomende warmwaterbaden relaxen met een supergraaf zicht op Baños ver beneden ons. Heerlijk. De perfecte afsluiter van een avontuurlijke week.

1. Paps:
    27 december 2016
    Amai tis weer de moeite! Fantastisch wat jullie meemaken!
    Gij durft ook alles hé! Dikke kus en amuseer jullie met het
    eindejaar!
    Love you both