Panajachel, Guatemala 30 mei- 1 juni 2017 & Antigua, Guatemala 2-5 juni 2017

1 juni 2017 - Panajachel, Guatemala

Panajachel, 30 mei -1 juni

Lago Atitlan, dé toeristische trekpleister van Guatemala, kon zeker niet op onze trip ontbreken. Niet het grootste meer van Centraal Amerika (dat is het meer van Nicaragua), maar met 340m diepte wel het diepste, en omgeven door bergen en vulkanen waardoor het by far ook het mooiste is. Het is 84.000 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting waarna de krater zich met water gevuld heeft. Rondom het meer liggen verscheidene kleine Maya dorpjes die het best per boot te bereiken zijn, want de wegen zijn in erbarmelijke staat en vaak ook gevaarlijk.

Panajachel is met zijn vierkante betonnen blokken het minst charmante maar wel het enige dorpje waar een deftige weg naartoe voert. Het is een chaotisch, vuil en lawaaierig klein oord waar we in een grote boog weer direct terug uitgereden zijn. Maar gelukkig vonden we net buiten het centrum een prachtig stuk land waar we op konden kamperen. Het is de tuin van een voormalig luxe-hotel dat nu leeg staat. Er is nog wel een bewaker op het terrein en campers zijn welkom. Het zwembad zag groen en de sanitaire voorzieningen waren, om het zachtjes uit te drukken, ondermaats. Maar we konden vlak naast de waterlijn kamperen met een adembenemend uitzicht over het meer, zonder twijfel het beste van heel het dorp.

Per boot kunnen we de andere dorpen bezoeken, maar gezien het ook hier alweer zo belachelijk hard aan het regenen is, hebben we ons bezoek aan Lago Atitlan wat ingekort en uiteindelijk hebben we maar 1 dorpje bezocht, waarbij we de helft van de tijd in een restaurant geschuild hebben voor de zoveelste hevige stortbui. Ook op de terugweg bleef het maar gieten. Het is halucinant om de striemende regen die met bakken uit de lucht valt op het enorme meer te zien neerplensen terwijl je er midden in zit op een klein bootje. Zowel boven je als onder je enorme hoeveelheden water. Je voelt je dan echt heel klein.

Antigua, 2-5 juni

In Antigua waren de weergoden ons gelukkig wat beter gezind. We hebben twee dagen de stad kunnen verkennen zonder al te veel nattigheid. Mooie oude huizen en kerken, lekkere restaurants, en een aangename sfeer. Er is een parking speciaal ingericht door de politie om kampeerders op te vangen, en die is zelfs helemaal gratis. Hier hebben we ook andere reizigers met busjes en kampeerwagens ontmoet. Vele van hen blijven minstens een week of twee om een cursus spaans te volgen, maar wij horen de lokroep van de zee alweer en voelen er niet veel voor om twee weken in een stad te zitten. Wij willen surfen! :-)