back in Mexico, 5 - 21 aug 2017

5 augustus 2017 - Chetumal, Mexico

Chetumal, 5-10 aug

We hebben het gehaald.  In 10 dagen zijn we helemaal van Nicaragua naar het Zuiden van Mexico gereden, zonder noemenswaardige problemen.  Eenmaal terug 'thuis' hebben we een hoop te doen.  De combi stond al een paar weken online te koop gesteld, en we hebben een stortvloed aan vragen gekregen, waar uiteindelijk een 5-tal oprecht geinteresseerde kandidaten uit gekomen zijn.  De eerste noemt Danny en woont vlak aan de grens.

Danny had in de eerste 5 minuten al drie keer gezegd 'ik neem hem!'.  De verdere afhandeling ging helaas iets minder vlot.  Het heeft maar liefst drie dagen gekost voordat hij een geschikte mechanico gevonden had om de combi te checken, nogthans wist hij al weken op voorhand dat we gingen komen.  En toen het op de vierde dag dan eindelijk tot betalen toe kwam, werd het duidelijk dat we hier echt wel onze tijd aan het verdoen waren.

Het zogezegde betalingsbewijs dat we voorgelegd kregen was niet meer dan een overschrijvingsformulier dat nog afgegeven moest worden aan de bank, en kwam met het fantastische verhaal dat zijn moeder voor hem naar de bank was gegaan en geen betalingsbewijs meegekregen had.  Ze is 72 jaar oud dus gelieve een beetje begrip te tonen voor haar, ze is niet meer zo goed bij de pinken.  Ja, maak je geen zorgen, het geld is al onderweg, hoor.  We zijn diezelfde dag nog vertrokken.

Tulum, 11-13 aug

Onze tweede koper, Fernanda uit Spanje, was uit een heel ander hout gesneden.  Op dag 1 werd de auto gekeurd, op dag 2 werd de betaling gedaan, en op dag 3 stond het geld op onze rekening.  De zaak was haast sneller afgehandeld dan dat wij onze rugzak konden inpakken.  Over inpakken gesproken.. probeer maar eens om 5 maanden 'van-life' in 1 enkele rugzak te pakken.  Absoluut onmogelijk.  Het is hallucinant om te zien hoe je inboedel groeit van zodra je een vaste stek hebt, zelfs al is het er één op vier wielen.  Als twee muilezels hebben we afscheid genomen van Isadora... en van onze geliefde combi.

Progreso, 15-21 aug

De laatste 5 dagen hebben we nog in Progreso doorgebracht, waar we onze kitspullen hadden ondergebracht.  Vijf dagen om te relaxen en ons mentaal voor te bereiden op onze terugkeer.  Back into the system.

Op de morgen van ons vertrek was er net sprake van een tropische storm die zich langzaam maar zeker begon te ontwikkelen tot een mogelijke cycloon, en de naam Harvey gekregen had.  Op het moment dat ons vliegtuig de landingsbaan opdraaide was Harvey nog niet meer dan een paar regenbuien en donkergrauwe wolken aan de hemel, maar tegen de tijd dat wij 24 uur later terug op Belgische bodem stonden was hij al bijna officieel een orkaan, en niet lang daarna lag heel Texas plat.