Honduras-Guatemala-Belize, 26 juli - 4 aug 2017

2 augustus 2017 - Hopkins, Belize

Lake Yojoa, 26 juli (Honduras)

Van Nicaragua rijden we terug naar Honduras (en direct is het gedaan met de goede wegen).  Vanaf nu is het eigenlijk afgelopen met de toerist uit te hangen.  Ons doel is nu zo snel mogelijk terugrijden en de auto verkopen.  Uiteraard kunnen we dit niet in één trek doen en halverwege Honduras lassen we een stop in bij de D&D Brewery aan Lake Yojoa, die van heinde en ver bekend is vanwege hun uitstekende bier.

Het landschap is hier prachtig en we gaan een namiddag op stap met een gids voor een hike door de bergen, tot aan het meer.  Kwestie van de spieren terug wat los te krijgen na al dat rijden.  Koffieplantages, bananenbomen, wild bamboeriet en ontzettend veel kleurrijke vogels is wat we zoal tegenkomen op ons pad.  Op het uitzichtpunt over het meer houden we een kleine pauze, en merken we een praying mantis op, een grappig klein groen beestje met elegante kungfu-bewegingen.

Poptun, 29-30 juli  (Guatemala)

Van het centrum van Honduras rijden we in één trek door naar de Caraibische kust, waar we 1 nachtje blijven om de volgende dag tot zo ver mogelijk in Guatemala te geraken.  We eindigen in Poptun, waar we bij een mooie finca (boerderij) kunnen overnachten en van een welverdiende dag rust kunnen genieten.  Op hun landschap hebben ze een natuurlijke zwemvijver met glashelder water, een prachtig klein stukje ongerepte natuur.

De dames die de finca runnen zijn Canadees, en bakken hun eigen brood.  Wat een delicatesse.  Het is echt maanden geleden dat we nog eens een deftig meergranen brood gegeten hebben en het smaakt echt heerlijk.  We slaan een voorraadje in en vertrekken de volgende dag naar Belize met de geur van vers brood in onze auto.

Clarissa Falls, 31 juli (Belize)

We rijden weer een hele dag bijna non-stop en geraken tot net over de grens in Belize.  Clarissa Falls is een klein schattig dorpje in een prachtig groene omgeving,  met een camping vlak naast een rivier.  We worden door twee enthousiaste honden verwelkomt die ons voor de rest van de avond overal volgen... ze springen zelfs met ons mee in de rivier als we gaan zwemmen!

Blue Hole National Park, 1 aug

Eén van de favoriete activiteiten in Belize is cavetubing, jezelf in een rubber band door een ondergrondse rivier laten voortdrijven.  Er is een heel netwerk van ondergrondse rivieren in de kalkstenen heuvels uitgesleten, en de Maya's dachten dat het de toegang tot de ondergrond was.  Gezien we al zo veel dagen op rij in de auto hebben doorgebracht, vonden we het nog eens tijd voor wat afwisseling.

Met vier dalen we met onze band en helmpje met een Petzl af in een pikdonkere grot.  Maar we komen nogal snel tot de vaststelling dat er toch wel bijzonder weinig water in de rivier staat.  We hadden nu niet echt verwacht dat het een wild water rafting zou zijn, maar dit gaat toch wel heel traag.  We dobberen echt aan een slakkengangetje door ondiepe plasjes en stranden om de haverklap op een paar stenen.  Beetje jammer wel, met wat meer water was het ongetwijfeld een stuk spannender geweest.

Hopkins, 2-3 aug

Gezien onze tijdsdruk, en het feit dat Belize verre van goedkoop is (ze zijn jarenlang een kolonie geweest is van de Britse kroon en de prijzen hier zijn bijna even duur als in de UK), besluiten we om zo snel mogelijk verder te rijden, maar er is toch 1 plek die onze interesse gewekt heeft.  Dat is Hopkins aan de Caraibische kust.  In Hopkins is de Garifuna cultuur nog levendig aanwezig.  De inwoners zijn zwart, afstammelingen van de slaven die in de koloniale tijd geimporteerd werden uit Afrika, en ze spreken Creools, het grappige Rastafari-taaltje dat je o.a. ook in Jamaica hoort.  Hier hoor je geen latino music in de straten maar reggea, en de rood-geel-groene driekleur is hier overal aanwezig.

Crooked Tree, 4 aug

Onze laatste etappe door Belize brengt ons voorbij de Belize Zoo.  Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van dieren in kooien, maar deze zoo bestaat uit dieren die gered zijn uit de handen van stropers, gewond op de snelweg gevonden zijn, of illegaal als huisdier gehouden werden en  niet meer in de natuur kunnen overleven.  We zien een bonte verzameling tropische vogels, toekans met kleurijke snavels, apen, stokstaartjes, poema's en jaguars, kaaimannen en krokodillen, een vijfbenige tapir, en zo veel meer.