Pacific Coast, Guatemala 6-15 juni 2017

7 juni 2017 - El Paredon, Guatemala

Sipacate, 6-8 juni

Het is ondertussen al een maand geleden dat we nog eens aan de kust waren en we snakken naar een fris zeebriesje. Van Antigua rijden we naar Sipacata, waar we willen gaan surfen, maar door de zware regenval van de afgelopen dagen was de zee veel te wild. Na twee dagen lijkt het wat te zijn bedaard en besluiten we het te proberen, maar de golven waren niet echt heel surfbaar. Verder is er in Sipacate s'avonds echt absoluut niks te zien, geen bars, geen restaurants , echt niets, dus besloten we maar om naar het nabijgelegen El Paredón te verhuizen.

El Paredon, 9- 15 juni

El Paredón is amper 10 km van Sipacate, maar je moet wel een rivier oversteken om er te geraken. Geen probleem, er is een car ferry. Deze car ferry is echter niet meer dan een houten vlot met een buitenboordmotoortje. We varen rustig over de rivier en praten een beetje met de kapitein als plots de motor zwaar begint te roken en stinken, en het dan begeeft.

De kap wordt eraf gehaald zodat hij wat kan afkoelen en na een tijdje proberen we het nog eens.. maar helaas, geen teken van leven. We liggen nu officieel in panne. Een tijdje lang dobberen we doelloos rond tot één van de andere boten ons op sleeptouw neemt. Met precieze stuurvaardigheden meert de kapitein van de andere boot de beide boten samen nauwkeurig aan en kunnen we gewoon de kade oprijden. Gelukkig start onze motor wél. ;-)

El Paredón is een piepklein dorpje met zandweggetjes en kleine huisjes rondom een pleintje met een paar winkeltjes en 1 x per week staat er een markt. Varkens en kippen lopen hier vrij rond. Kinderen spelen buiten, en komen nieuwsgierig goedendag zeggen. De mensen hier zijn oprecht vriendelijk, rekenen eerlijke prijzen aan en zijn altijd geinteresseerd in een babbeltje.

We kamperen bij 'Finca Mystica', een rustieke villa met een mooie tuin vlak aan het strand. Het is eigendom van een Israeli die in Guatemala City woont en een Argentijns koppeltje vrijwilligers heeft om de boel te runnen. Een heel sympathiek paar dat graag kookt en ons met heerlijke empañadas en zelfgebakken brood verwend heeft.

De nachtbewaker van dienst is overdag ook krabbenvanger en heeft ons een emmer krabben aangeboden voor amper 3 dollar (12 krabben voor 3 dollar!). De rest van de dag hebben we doorgebracht met krabben koken (ja, levend), schalen kapotslaan met een hamer en het vlees eruit peuteren. Veel werk, maar we hebben wel we de allerlekkerste krabsalade ooit gemaakt.

De golven in El Paredón waren al van iets betere kwaliteit dan in Sipacate zodat we toch aan een paar surfsessies zijn toegekomen. Het is geen super bekende surfspot, dus zijn er maar weinig surfers in het water waardoor we veel plaats hebben en rustig onze gang kunnen gaan. Marco maakt snel vooruitgang.  Voor iemand die nog maar een paar keer op een surfboard heeft gestaan trekt hij zich al echt goed uit de slag.

De laatste nacht hebben we een aardbeving meegemaakt. Het was rond middernacht en ik was nog wakker, toen onze bus ineens heving begon te schudden. Alles rammelde dooreen, en bovenin waar wij slapen, werden we stevig heen en weer geschud. Ik heb Marco wakkergemaakt die zoals gewoonlijk in diepe slaap verzonken was, en een tiental seconden later was het gedaan.

De volgende morgen hebben we even op internet het nieuws gecheckt en bleek dat het een aardbeving van 7 op de schaal van Richter was, wat toch op een krachtige aarbeving wijst. Het epicentrum lag zo'n 400 km verder, in de streek tussen Quetzaltenango en de Mexicaanse grens waar wij ongeveer 2 weken geleden zijn doorgereden.

Guatemala City, 16-18 juni

Onze laatste dagen in Guatemala hebben we in Guatemala City doorgebracht. Eigenlijk stond dit niet op het programma, maar we moesten even een pitstop bij de garage doen voor de olie te laten verversen en een nieuwe batterij. Via I-Overlander vonden we een duitse garagist met verstand van Volkswagens, en net buiten het centrum een Zwitsers hotel dat gratis campers laat overnachten in ruil voor een consumatie in hun restaurant. Met plezier bestelden we een heerlijke Bratwurst met Rösti en kochten we nog een Laugenbrot voor bij onze zelfgemaakte chocolade fondue met mango, papaya en banaan. Overheerlijk!

1. Paps:
    10 juli 2017